Tildelingskriterier Komp

Forskning viser at ensomhet kan ha store konsekvenser for fysisk og mental helse og gi større risiko for depresjon, kognitiv svikt, hjertesykdommer og slag.  Ved bruk av Komp som er en enkel og trygg teknologi for bildedelinger og videosamtaler.  Engerdal har 3 komp til utleie.

Komp er en skjerm med kun en knapp, som ikke krever noen digitale forkunnskaper. Via skjermen kan man motta bilder, meldinger og videosamtaler fra de som er lagt til som administratorer. Det er kun administratorene som kan ringe til brukeren, ikke omvendt.

Komp brukes til å forebygge ensomhet blant eldre og kan bidra til økt livskvalitet, økt trygghet, mer kontakt med pårørende, mestringsfølelse og selvtillit

Engerdal kommune har 3 Komp til utleie etter søknad og vedtak, med forbehold om at det er ledig komp tilgjengelig. Dersom alle er bortleid, så vil man settes på venteliste.

Tildelingskriterier:

• Du er over 65 år
  • Du bor i Engerdal kommune
  • Du må ha 4G eller 5G-dekning
  • Du må ha pårørende som ønsker å administrere det
  • Du mangler andre digitale løsninger for kommunikasjon med bilde/video som for eksempel facetime, skype, messenger også videre.

Vedtak fattes etter søknad. Vedtak fattes for 1 år av gangen med mulighet for forlengelse. Etter 1 år må man søke på nytt og stiller da på lik linje med eventuelle andre søkere.

Betaling fra oppstart av tjenesten i forhold til kommunens gebyrregulativ, per dags dato er dette kroner 100,- per påbegynt måned.

Det er også mulig for privatpersoner å kjøpe Komp selv, og her kan du også lese mer om  komp