Gratulerer med dagen alle engerdøler

Dagen i dag feires over hele landet med korpsmusikk, 17. maitog, taler, lek og moro.

Vi feirer at vi bor i et av verdens beste land. Vi feirer det med is, pølser, boller og brus. Vi feirer 17. mai med samhold, tradisjoner og glede. Dette er vår nasjonaldag. Vi feirer vår grunnlov og vår egen suverenitet. 17. mai har sterke tradisjoner i vårt land og i vår kommune.

Engerdal kommune

Da jeg flyttet til Engerdal så jeg tidlig at tradisjoner betyr svært mye i hver grend. Hver grend har sin identitet og sin spesielle historie. Tradisjoner er viktige for grendesamfunn. Det har blitt prøvd oppgjennom å få til et felles 17. maiarrangement. Men vi kan vel si at det ikke har lyktes😊 Flertallet har sagt nei. De ønsker å videreføre tradisjoner med grendearrangement. Og når man ser bilder, snapper og videoer fra alle arrangementene i kommunen. Så kan man vel si at folket har rett. Det er i grendene vi har tilhørighet. Og det er der vi ønsker å videreføre tradisjoner.

Vi feirer vårt demokrati, vår ytringsfrihet og ikke minst vår egen frihet til å være en egen nasjon. Det er snart ingen personer igjen, som opplevde at Norge var under okkupasjon av nazistene under 2. verdenskrig. Mange historier begynner å gå tapt og vi har alle et felles ansvar å fortelle deres historie videre.

Vi kan aldri og må aldri glemme hva som skjedde under 2. verdenskrig. Det er svært skremmende at noen personer har begynt å stille spørsmål om «Holocaust» Slike tanker kan ikke vinne frem. Vi betyr noe, og er like viktige alle sammen. Om vi er svart eller hvit, frisk eller har en funksjonshemming, mann eller kvinne, hetero eller homo, kristen eller muslim. Vi er ikke et A4-samfunn. Vi er alle like viktige. Uten de som er litt annerledes, vil verden bli et fattig samfunn. Vi trenger fargerike personer. Vi trenger folk med andre meninger. Og vi trenger deg og meg, for at vi skal bli vi! Uten oss alle, vil vi bli et fattigere samfunn og dø ut.

Det har skjedd mye positivt de senere årene i Engerdal, og det er mye godt på gang. Unge flytter tilbake, bygger hus og bosetter seg. Vi har fått skuterled, arbeidsplasser skapes, stedsutviklingsprosjekt på Drevsjø og Engerdal går fremover, sykehjem er snart ferdig rehabilitert. Vi har gode oppvekstsvilkår og god helsetjeneste. Mange lag og foreninger som skaper aktivitet og bolyst. Vi har selvsagt våre utfordringer, men disse må vi løse sammen. Og det skal vi få til. Men alt i alt «Engerdal er en flott kommune å bo i»

Så tilbake til 17. mai. Feir dagen med familie, venner og grenda. Samhold er viktig. Feir dagen med sang, musikk, boller og brus. Feir at du er engerdøl! Og ikke minst feir livet med glede.

Lykke til.

Gratuler med dagen alle sammen😊

Tor Erik Skramstad, ordfører