Gla`nyhet: kommunalt tilskudd på kr. 15.000,- til Engerdal Ungdomshus!

Før sommerferien tok ordfører Tor Erik og varaordfører Per Olav turen til EBUS, og fikk presentert et større tverrfaglig prosjekt rundt ungdommenes drømme-ungdomshus.  Elevene på ungdomstrinnet ble delt inn i grupper, som hver for seg skulle lage sitt drømme-ungdomshus med ett fiktivt budsjett på kr. 4.000.000,-. Gruppene lagde podcast, filmer, modeller av drømmerom til ungdomshuset og skrev formelle og uformelle brev. Og ikke minst: alle gruppene holdt seg innenfor budsjettene! Ungdommene hadde også laget en liste  med ønsker til det eksisterende ungdomshuset som ble overlevert til ordfører og varaordfører, hvor det blant annet ble ønsket nye høyttalere og bedre internett.

Ungdommer samlet rundt biljardbordet - Klikk for stort bilde Linda Nathalie Foss

At ungdomshus ble valgt som tema for prosjektet er ikke tilfeldig. I verbalpunkt 11 i budsjettet for 2024 står det:

«Bibliotek:  Et mulig salg av bibliotekbygningen på Drevsjø og samlokalisering av folkebibliotek og skolebibliotek utsettes inntil videre og utredes nærmere. Utredningen må omfatte økonomiske konsekvenser, alternativ lokalisering av bibliotek med plass til utlånsrom/fellesrom, røveriet og ungdomsklubben, samt personalmessige konsekvenser.»  Det vurderes altså å selge det gamle Samvirkelagbygget ungdomshuset ligger i nå, noe ungdommene ført an av  Engerdal Ungdomsråd har engasjert seg sterkt i – også fra talerstolen i kommunestyremøte.  HVIS bygget skal selges, så har ordfører og politikere lovet å finne nye lokaler i et annet kommunalt bygg  sammen med ungdommene ved at ungdomsrådet skal tas med i den videre prosessen rundt dette. Viktig nå å fokusere på at vi er der vi er, og å gjøre det beste ut av de lokalene vi har!

plakat - Klikk for stort bilde Linda Nathalie Foss

Og nå kommer gla`nyheten:

I formannskapsmøtet 4. september ble det vedtatt at Engerdal Ungdomshus får ett tilskudd på kr. 15.000,- fra kommunen på bakgrunn av dette prosjektet og listen med ønsker. De ansatte på ungdomshuset ble oppringt av ordfører Tor Erik med den gode nyheten på torsdag da ungdomshuset var åpent, og gledesbudskapet ble delt til ungdommene til applaus og jubel! Utrolig flott å se at initiativ, idèer og tanker fra ungdommene blir sett og hørt, og samtidig fører til noe positivt for hele målgruppen. Her må også EBUS som tilrettelegger med Liv Kveen i spissen som kreativ motivator for prosjektet få en velrettet stor takk å ha tatt tak i «snakkisen» blant ungdommene og fått det ned til kreative og godt gjennomjobbete planer.

Lokal-Avisa lagde reportasje av b esøket Avisbilde fra Lokal-avisa

3 glade jenter - Klikk for stort bilde Linda Nathalie Foss

Tusen takk til politikerne i kommunen som lytter til og tar ungdommene på alvor, og takk til EBUS som tilrettelegger og organiserer tanker om til handling. Nå tar ungdomsrådet tilskuddet videre inn til behandling og ser på priser på musikkanlegg, muligheter for bedre wifi på ungdomshuset og eventuelt andre ting fra lista som kan vurderes inn.

Ungdomshuset er åpent torsdager kl. 15:00-20:00, og er for ungdom mellom 7. klasse- 17 år. Velkommen!

Hilsen fra

Engerdal Ungdomshus