FørstegangsseksjoneringFørstegangsseksjonering er å dele opp én eller flere bygninger i eierseksjoner, slik at flere kan eie hver sin del av bygningsmassen. Hver eierseksjon representerer en ideell sameieandel i eiendommen med en tilknyttet enerett til bruk av en bestemt bruksenhet. Les mer om seksjonering på regjeringen.no Les mer om seksjonering på Kartverkets hjemmeside Førstegangsseksjonering Hvem kan søke? Det er eier eller fester av eiendommen som kan søke om seksjonering. Dersom du signerer søknaden på vegne av eier, må du legge ved en fullmakt. Fullmakten må være original eller bekreftet rett kopi. Les om krav til fullmakt på Kartverkets hjemmeside Hvordan søker jeg? Fyll ut søknadsskjemaet Søknad om seksjonering. Gå til søknadsskjema (PDF, 2 MB) Les veiledningen om hvordan du fyller ut skjemaet. Ordne med dokumentasjon til søknaden. Situasjonsplan Situasjonsplan over eiendommen som viser eiendomsgrenser, bebyggelse på eiendommen og eventuelle utendørs parkeringsplasser. Du kan skrive ut situasjonskart via vår kartløsning SÅTE kart. Gå til SÅTE kart Se eksempel på situasjonsplan (PDF, 507 kB) (PDF, 507 kB) Plantegninger over etasjene i bygningen, inkludert kjeller og loft. På tegningene skal bruksenhetens arealer og avgrensinger, forslag til seksjonsnummer og bruken av de enkelte rom angis tydelig. Se eksempel på plantegning Sameiets vedtekter (disse skal bare følge med søknad og skal ikke tinglyses) Se eksempel på vedtekter Dersom det er tinglyst en urådighet på eiendommen må det sendes inn et samtykke til seksjoneringen fra urådighetsinnehaveren i tre eksemplarer. Samtykket må ha originale underskrifter. Urådighet er registrert i grunnboka. Gå til grunnboka Er dere flere eiere av eiendommen og eierandelene deres er de samme før og etter seksjoneringen, kan dere fordele seksjonene mellom dere i forbindelse med seksjoneringen. Fyll i tilfelle ut og legg ved skjemaet Fordeling av sameieandeler ved seksjonering. Gå til skjema (PDF, 60 kB) Firmaattest i ett eksemplar dersom hjemmelshaver er firma Hvor sender jeg søknaden? Søknaden med vedlegg sendes til Engerdal kommune, Engerdalsveien 1794, 2440 Engerdal Du må sende to eksemplarer og begge må være originaler da Tinglysingen krever originale signaturer. Hva koster det? Sett inn tabell Hvor lang tid tar dette? Kommunen skal behandle seksjoneringssøknaden og registrere seksjonene i matrikkelen innen 12 uker etter at søknaden er mottatt. Ved retting av søknaden etter eierseksjonsloven § 12 første ledd løper fristen fra kommunen har mottatt rettet søknad. Etter at søknaden er godkjent og matrikkelført, må den ligge hos kommunen til klagefristen har gått ut før den sendes til tinglysing. Klagefristen er tre uker. Hele prosessen kan ta 15-17 uker. Hvordan er saksgangen? Når søknaden er registrert i kommunen, går vi gjennom den. Er det mangler i saken, får du beskjed. Du må betale gebyret for seksjonering før vi behandler saken. Vi fatter så vedtak i saken. Nye seksjoner blir ført inn i Matrikkelen. Etter at søknaden er godkjent og matrikkelført, må den ligge hos kommunen til klagefristen har gått ut (3 uker) før vi sender den til tinglysing. Vi sender så dokumentene til Tinglysingen. Tinglyst dokument og matrikkelbrev sendes så til rekvirenten. Sist endret 29.02.2024 14:38