BPABPA skal bidra til å gi mennesker med assistansebehov mulighet til å leve et aktivt og mest mulig uavhengig liv. Ordningen er et viktig bidrag til likeverd, likestilling og samfunnsdeltakelse for personer med nedsatt funksjonsevne og stort behov for bistand. Ordningen er først og fremst tiltenkt tjenestemottakere som kan utøve arbeidslederrollen selv. BPA Hvem kan få BPA? Typiske mottakere er: funksjonshemmede med et sammensatt og omfattende behov for tjenester og som er i stand til å lede assistenten selv, det vil si ta arbeidslederrollen. personer med kognitiv svikt som ikke kan ta arbeidslederrollen selv. familier med barn med nedsatt funksjonsevne. Søkere må: være under 67 år. ha langvarig behov for personlig assistanse (utover 2 år). ha et stort tjenestebehov på minst 32 timer per uke. eventuelt ha et tjenestebehov på 25-32 timer i uka, hvis det ikke vil medføre en vesentlig kostnad for kommunen. Hva innebærer BPA? Personlig assistanse omfatter praktisk bistand, opplæring og støttekontakt. Innenfor det timeantallet du får tildelt, kan du i prinsippet styre hvem du vil ha som som assistent(er) og hva den/de skal gjøre. Målet er at du skal ha et mest mulig aktivt liv. Brukerstyrt personlig assistanse skal: gjøre deg i stand til å bo i egen bolig til tross for nedsatt funksjonsevne. bidra til at du får et aktivt og mest mulig selvstendig liv. gi deg mulighet til utdanning, yrkesdeltakelse, organisasjonsarbeid mv. gi deg mulighet til å ivareta foreldreoppgaver. Merk at rett til BPA ikke omfatter tjenester som krever 2 til 1-bemanning eller nattjenester med mindre du har kontinuerlig behov for slike tjenester. Punktvise nattjenester skal dekkes av hjemmesykepleien eller andre. Men dersom hjelpebehovet ditt er slik at du har behov for kontinuerlig 1 til 1-bemanning om natta, vil det utløse rett til BPA. Hva koster BPA? BPA er gratis for bruker. Hvordan søker jeg? Bruk dette skjemaet: Søknad om helse- og omsorgstjenester Du kan be tjenestekontoret om hjelp til å søke. Kontaktinformasjon finner du nederst på siden. Du kan også få andre til å søke for deg. De må da legge med en skriftlig fullmakt fra deg. Hvem behandler søknaden? Tjenestekontoret behandler alle søknader om helse- og omsorgstjenester i Engerdal kommune. De står for kartlegging og utredning, vurdering og eventuell tildeling. Kan jeg klage? Ja, hvis du får avslag på søknaden din, kan du klage. Fristen er tre uker fra du mottok svaret. Skriv hva du er misfornøyd med og send klagen til Engerdal kommune, Engerdalsveien 1794, 2440 Engerdal, eller digitalt og kryptert via eDialog. Gå til eDialog Tjenestekontoret behandler klagen. Hvis du ikke får medhold, sender vi den til Statsforvalteren i Innlandet som fatter endelig vedtak. Sist endret 09.04.2021 08:34