HjemmesykepleieHjemmesykepleie er et tilbud til personer som er avhengig av hjelp og pleie i hverdagen for å kunne klare å bo hjemme. Hjemmesykepleie Hvem kan få hjemmesykepleie? De som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen og som fyller vilkårene. Hvem kan søke? Den hjemmeboende selv Hjemmeboende i samråd med; pårørende, lege primærhelsetjenesten, spesialhelsetjenesten eller samarbeidspartnere. Hvordan søker jeg? Bruk skjemaet her: Søknad om helse- og omsorgstjenester - elektronisk skjema Søknad om helse- og omsorgstjenester - papirskjema (PDF, 488 kB) Hvilke tjenester kan jeg få? Tjenestetilbudet består av: Hjelp til forebygging av helseskader, rehabilitering, pleie og omsorg i samarbeid med andre faggrupper. Bistand til ivaretakelse av egenomsorgsbehov etter individuelle behov. Avlastning Omsorgsbolig Støttekontakt Trygghetsalarm Omsorgslønn Matombringing Hva koster det? Disse tjenestene er gratis. Har du hatt hjemmesykepleie i 3 mnd eller mer, har du rett til gratis offentlig tannhelsetjeneste. Forventes det noe av meg hvis jeg får tjenester? God utnyttelse av egne ressurser Egeninnsats Det kan være nødvendig å installere hjelpemidler i hjemmet. Du må sørge for at personalet har lett adgang i hjemmet. Det skal være utvendig lys, snø skal være ryddet og veien strødd når forholdene krever det. Husdyr skal stå i bånd eller oppholde seg utenfor det området personalet ferdes for å utføre arbeidet. Hvis du røyker, bes det om at du viser hensyn til de som kommer innom. Vårt personale skal ha et godt og røykfritt arbeidsmiljø. Personalet skal kun arbeide i hjemmet når brukeren selv er tilstede. Personalet har ikke anledning til å ta imot gaver eller penger. Hvordan behandles søknaden? Helse og velferd behandler alle søknader om helse- og omsorgstjenester i Engerdal kommune. Søknaden behandler i tverrfaglig team som holdes ukentlig. Sammen med søker, eller representant for denne, kartlegges behovet for tjenester. Etter vurderingsbesøket, vil søker få skriftlig vedtak innen 4 uker. Tiltak som har behov for å iverksettes innen saksbehandlingstiden, trer i kraft umiddelbart. Kan jeg klage? Hvis du får helt eller delvis avslag på søknaden din, kan du klage. Fristen er tre uker fra du mottok svaret. Skriv hva du er misfornøyd med og send klagen til Engerdal kommune, Helse og Velferd, Engerdalsveien 1794, 2440 Engerdal. Helse og velferd behandler klagen. Hvis du ikke får medhold, sender vi den til Statsforvalteren i Innlandet som fatter endelig vedtak. Sist endret 23.04.2021 10:57