Alle kan be om innsyn i kommunens dokumenter.
Men det kan være vi må sladde opplysninger før vi gir ut dokumentene, f.eks. taushetsbelagte opplysninger. Og det kan hende vi må nekte innsyn.
Be om innsyn
Du kan be om innsyn anonymt. Vi har ikke noe med hvem du er og hvorfor du ønsker innsyn. Vi ber om at du bestiller direkte fra postlista. Klikk på tittelen på dokumentet og så på Bestill innsyn-knappen. Da legger dokumentet seg i handlekurven i venstremenyen. Klikk på neste dokumenttittel du ønsker og på Bestill innsyn-knappen. Fortsett til du lagt alle du vil bestille, i handlekurven.
Der fyller du i e-postadressa di. Du må også fylle i Navn-feltet, men du kan f.eks. skrive Anonym dersom du ikke ønsker å oppgi navnet ditt. Det koster ingenting å be om innsyn. Klikk Send bestilling.
Bestillingen din blir sendt til servicetorget på rådhuset. De fordeler innsynsbegjæringene til de som står som saksbehandler på de ulike dokumentene. Det er de som har ansvaret for å sende deg dokumentene.
Postlistas innhold
Vi legger ut postlista vår på internett. Den inneholder brev som kommer inn til og sendes fra kommunen i hovedsaks- og arkivsystemet vårt, Elements.
Merk at interne notat ikke er på postlista. Det er heller ikke dokumenter som ligger i fagsystemene våre, f.eks. pasientjournaler, barnevernsmapper, søknader og svar på disse om barnehage-, SFO- og kulturskoleplass. Ønsker du innsyn i dokumenter fra fagsystemene våre, må du kontakte lederne i de aktuelle enhetene/avdelingene.
Se hva offentleglova sier om innsyn (kapittel 2 og 3)